Blog

  • Ana Sayfa
  • Blog
  • Raylı Sistemlerde Yıldırımdan Korunma ve Topraklama

Raylı Sistemlerde Yıldırımdan Korunma ve Topraklama

Raylı Sistemlerde Yıldırımdan Korunma ve Topraklama

Raylı sistemler, şehir içi ve şehirlerarası ulaşımda hayati bir rol oynamaktadır. Raylı sistemlerin korunması; güvenli ve verimli ulaşımı sağlamak, ekonomik etkileşimi desteklemek, çevreyi korumak ve toplumsal faydayı artırmak açısından oldukça önemlidir. Bu sistemlerin düzenli bakımı, hem yolcu hem de personel güvenliğini garanti altına alırken, enerji verimliliğinde artışı ve seyahatlerin zamanında bitişini sağlamaktadır. Ayrıca, hem her kesimden insan için erişilebilir ve güvenli ulaşım sunarak yaşam kalitesini iyileştirirler hem de daha az karbon emisyonu ile hava kalitesine olumlu katkı sağlarlar. Bu bağlamda, raylı sistemlerin hasar etkisi yüksek olan yıldırım gibi doğal olaylardan korunması ve doğru şekilde bakımları, sürdürülebilir bir toplum için önem arz eden bir yatırımdır.


 

Raylı Sistemlerin Yıldırımdan Korunması

Yıldırım, bulutlar arasında veya bulut ile yer arasında elektrik boşalması şeklinde meydana gelen doğal bir atmosfer olayıdır. Bu olay, milyonlarca volt elektrik yükünü barındırır ve saniyeler içinde büyük enerji salınımına neden olur. Raylı sistemlerin de metal yapısı, iyi iletkenlik özelliğinden dolayı yıldırım çarpması için potansiyel bir hedef haline gelmektedir. Yıldırım çarpması sonucunda, raylı sistemlerde sinyalizasyon sistemlerinin bozulması, elektrik kesintileri ve hatta rayların erimesi gibi ciddi sorunlar oluşabilmektedir.

Raylı sistemlerin yıldırım darbelerinden korunması, yalnızca doğrudan çarpmalara karşı değil, aynı zamanda iç aşırı gerilim darbelerine karşı da önemlidir. Demiryolu istasyonları, özellikle açık arazide yer aldıklarında, yıldırımın doğrudan etkisi olmasa bile, yürüyen darbelerden etkilenebilirler. Bu da, geçici gerilimler ve anahtarlama darbelerinin sıklıkla yaşandığı anlamına gelir ve elektronik sistemler için ciddi bir tehdit oluşturarak demiryolu sinyalizasyonu ve iletişim sistemleri gibi hassas elektronik ekipmanları bozabilir. Dolayısıyla, raylı sistemlerin yıldırım koruma stratejileri, sadece doğrudan yıldırım çarpmalarına karşı değil, aynı zamanda bu tür geçici gerilim dalgalanmalarına ve anahtarlama darbelerine karşı da etkili bir şekilde tasarlanmalı ve uygulanmalıdır.



Öte yandan, demiryolu sistemlerinin etkin bir şekilde yıldırımdan korunması, dış yıldırımlık, iç yıldırımlık, topraklama ve eş potansiyel bağlantı olacak şekilde dört temel koruma unsuru içermelidir. Dış yıldırımlık, yıldırımın doğrudan çarpmasını ve enerjisini emerek dağıtmasını sağlar, bu da yapıların ve elektrik hatlarının korunmasına yardımcı olur. İç yıldırımlık, yıldırımın dolaylı yollarla sisteme sızmasını engelleyerek, iç tesisatı korur. Topraklama sistemi, yıldırım enerjisini güvenli bir şekilde yere aktararak, sistem ve cihazların zarar görmesini önler. Eş potansiyel bağlantı ise, elektrik potansiyeli farklarını minimize ederek, elektriksel parazitleri ve dolaylı yıldırım etkilerini azaltır. Ana panolarda B+C sınıfı, tali panolarda C sınıfı ve hassas sistemlerin önünde D sınıfı koruma ürünlerinin kullanılması AG parafudr sistemlerinde kademeli koruma noktasında yüksek önem taşımaktadır. Bu kademeli yaklaşım, farklı seviyedeki elektriksel tehlikelere karşı kapsamlı bir koruma sağlar ve demiryolu sistemlerinin güvenliğini artırır.

 

 

Raylı Sistemlerde Topraklama

Raylı sistemlerde topraklama, sistem güvenliği ve işleyişinin temel bileşenlerinden biridir. Topraklama, elektriksel aşırı yüklerin güvenli bir şekilde yere aktarılmasını sağlar. Bu, özellikle yıldırım darbeleri sırasında hayati önem taşır. Raylı sistemlerdeki topraklama, yıldırımın doğrudan çarpması veya elektriksel kaçak durumunda yüksek akımın toprağa aktarılmasını sağlayarak, hem insanları hem de ekipmanları korur.

 

Topraklamanın yapım aşamaları noktasında, bağlantı noktaları ve metal akşamların etkinliği önemli bir rol oynamaktadır. Bağlantı noktalarının dayanıklılığı ve güvenilirliği için tercih edilen yöntem, genellikle termokaynak uygulamalarıdır. Termokaynak, bağlantı noktalarını daha dayanıklı ve uzun ömürlü hale getirerek, topraklama sisteminin etkinliğini artırmaktadır. Bunun yanı sıra, raylı sistemlerdeki her metal aksam aynı topraklama sistemine bağlı olmalıdır. Bu, tüm hat ve istasyon boyunca eş potansiyel durumun sağlanmasını ve böylece elektriksel tehlikelerin minimize edilmesini sağlar. Özellikle, ray toprak geçiş direncinin 10 ohm gibi düşük değerlerde tutulması, hata akımlarının daha hızlı akmasını ve dolayısıyla sistemdeki potansiyel tehlikelerin daha etkin bir şekilde yönetilmesini sağlar.